De 5 tibetanere

De 5 tibetanere er 5 enkle øvelser, som giver energi. De hjælper med at åbne for energistrømmen i kroppen og med at kalibrere dit nervesystem.
Øvelserne blev udtænkt af tibetanske munke – deraf navnet – der mente, at kilden til evig ungdom og et sundt liv kunne skabes ved hjælp af nogle forholdsvis enkle øvelser.
Målet er, at lave 21 gentagelser af hver øvelse.
Min anbefaling er, at du starter med 3 gentagelser af hver øvelse og langsomt bygger op. Det er vigtigere med kvalitet end kvantitet.
Hver af øvelserne kaldes et Rite. Du kan se dem beskrevet nedenfor.
Når du starter, laver du først alle gentagelser af Rite 1, så alle gentagelser af Rite 2 osv.

Husk at lytte til din krop. Hold pauser. Stop hvis det gør ondt.

RITE 1

Stå med en hoftebreddes afstand mellem fødderne. Tag armene ud til siden. Drej med uret rundt, stille og roligt. En omgang er 1 rite.

RITE 2

Læg dig på ryggen, på gulvet eller på en yogamåtte. Træk vejret ind og hæv først hovedet og derefter benene. Sørg for at holde lænden i gulvet. På en udånding sænker du benene og hovedet.

RITE 3

Sæt dig ned på dine knæ med kroppen ret og placer dine håndflader på ballerne. Pres langsomt hagen ind mod brystet og tag derefter en dyb indånding. Læn dig så langt tilbage som muligt og kom derefter tilbage til udgangspunktet.

RITE 4

Sæt dig ned på gulvet med benene strakt og i gulvet. Pres langsomt hagen ind til brystet. Med en dyb indånding kommer du op i en bro med bøjede knæ og strakte arme. På en udånding kommer du langsomt ned og sidder igen. Prøv at lade hælene blive på samme sted hele øvelsen.

RITE 5

Læg dig på maven med armene strakte og hænderne i gulvet ud for skuldrene. På en indånding løfter du bagdelen op og kommer op i positionen “downward facing dog”. Hænder og fødder skal holdes på samme plads under hele øvelsen og meget gerne med så strakte ben og arme som muligt.