Frygt og angst fratager dig muligheden for, at tage gode beslutninger

Kender du det, at der er opståen en tanke der får dit hoved til at spinne. Du har brug for svar, men ligemeget hvilken vej du kigger, opstår der nye valgmuligheder.

Du går på internettet. Du spørger en ven. Du finder en gruppe på facebook som er ‘eksperter’ på området.

Du læser og læser og uden selv at ville det, bidrager du måske til mere frygt og angst. Det gør du fordi du gik i gang med at finde et svar, da du VAR på vej ind i tilstanden.

Lad mig give et par eksempler:

Eksempel 1)

Vi står alle (foråret 2021) overfor at skulle beslutte, om vi vil tage imod en Covid-19 vaccine. Der er mange udmeldinger der stikker i forskellige retninger og mange holdninger at lytte til. Du føler dig ude af stand til at tage en beslutning – for hvad er konsekvensen af et ja og hvad kan du forvente hvis du siger nej. Du går derfor i gang med at læse og du støder på udtalelser fra forskellige personer som kan berette om bivirkninger ved vacciner. Det puster til din usikkerhed, og det er nu endnu sværere at træffe en beslutning.

Eksempel 2)

Du skal snart være forældre. Der venter en stor livsomvæltning og der er mange ubekendte lige om hjørnet. Du vil gerne forberede dig bedst muligt, og læser derfor ALLE bøger om barnets første år. Men så opstår forvirringen, for nogle af de mange eksperter har forskellige holdninger – og hvad skal du nu følge?

Det bedste du kan gøre for dig selv er, at stoppe op. Spørge dig selv “Hvad er det værste der kan ske?” og handle derfra. Du skal få dig selv hen til udgangspunktet så du kan tage en rationel beslutning. Du skal derhen hvor du kan finde den eksakte information og gennemskue al udenomssnakken. Du skal derhen hvor du kan udvælge 1 (max 2) eksperter du kan følge.

For at komme derhen skal du tilbage til din jordforbindelse.

Der er flere måder at få jordforbindelse på.
– Gå et tur i et raskt temo. Gerne ud til dit yndlingssted.
– Dans, til noget godt musik, gerne med trommer.
– Svøm, eller tag en soppetur, i saltvand.
– Lav nedenstående øvelse:

Sæt dig godt til rette – eller læg dig godt til rette.
Slap af i skuldrene. Træk vejret dybt, helt ned til enden af rygsøjlen, 3 gange. Ind gennem næsen. Ud af munden.
Send en stråle af rødt lys fra enden af din rygsøjle og ned gennem begge ben til dine fødder.
Send nu fokus ned til dine fødder. Lad dine fødder slå rødder. Ned i jorden. Forestil dig hvordan der gror rødder fra dine fodsåler og dybt ned i jorden. Giv rødderne tid til at gro.
Sid et øjeblik – eller lidt længere ;-) og mærk forankringen.
Rejs dig roligt når du er klar.
Du kan sagtens bevæge dig rundt, selvom dine rødder går dybt ned i jorden.